Waarom is mijn internetverbinding zo traag?

Hoe snel uw internetverbinding ook is, er zijn altijd momenten dat de verbinding bijna tot stilstand vertraagt. Met onderstaand informatie hopen wij u te helpen bij het vaststellen wat er fout kan zijn gegaan, wat u daaraan kunt doen en hoe u uw internetverbinding optimaal kunt gebruiken.

Het type verbinding waarmee u werkt, maakt verschil

Het type internetverbinding waarmee u werkt, is de belangrijkste factor bij het vaststellen van de verbindingssnelheid. De drie meest gangbare manieren om van thuis uit verbinding te maken met internet zijn inbelverbindingen, DSL-verbindingen en kabelverbindingen. Als u de keuze hebt, is een kabelverbinding meestal de snelste optie, maar zowel een DSL-verbinding als een kabelverbinding is sneller dan een inbelverbinding.

Veel internetproviders bieden ook glasvezel aan (Fiber Optic Service). Met deze FIOS wordt de verbinding met internet gemaakt via licht over een optisch glasvezel netwerk. Het voordeel van FiOS is dat er hogere snelheden worden bereikt dan via traditionele koperdraadverbindingen zoals voor DSL of kabel. Sommige internetproviders bieden meerdere opties, afhankelijk van de regio waarin u woont. In stedelijke gebieden wordt FiOS waarschijnlijk eerder aangeboden. Neem contact met ons op als u wilt weten of glasvezel bij u beschikbaar is.

Bekabeling

Teneinde een koper verbinduing sneller te maken kunt u ervoor zorgen dat uw telefoonlijn en interne bekabeling in goede staat is. Als de telefoonbedrading in uw huis of bedrijf oud of versleten is, wordt mogelijk atmosferische storing of interferentie van andere telefoon/datalijnen opgepikt. Deze problemen vertragen de internetverbinding omdat de modem dezelfde informatie steeds opnieuw moet verzenden totdat de gegevens zonder onderbreking kunnen worden verzonden. Controleer of uw snoeren niet beschadigd of versleten zijn, of verward zijn met voedingskabels of andere telefoonsnoeren.

Computerbedreigingen: (spyware, virussen en andere programma’s)

Ook de gezondheid van uw computer kan invloed hebben op uw internetverbinding. Spyware en virussen kunnen problemen veroorzaken, maar de snelheid van uw internetverbinding kan ook worden beïnvloed door invoegtoepassingen, de hoeveelheid geheugen van de computer, de ruimte op en conditie van de vaste schijf en de programma’s die worden uitgevoerd.

Spyware

De twee meest voorkomende oorzaken van slechte internetverbindingen zijn spyware en virussen. Spyware kan uw systeem vertragen door de browser (Internet Explorere, Chrome, Firefox etc.) te verstoren en uw internetverbinding te monopoliseren. Spyware registreert uw internetgebruik en toetsaanslagen, hetgeen voor vertraging zorgt. Het probleem wordt nog complexer wanneer meerdere spywareprogramma’s gelijktijdig worden uitgevoerd. Als het probleem ernstig genoeg is, kan de verbinding geheel verloren gaan. Voor het herstellen van uw internetsnelheid moet u regelmatig een antispywareprogramma uitvoeren om mogelijke infectie met spyware aan te pakken. Zie Scannen op spyware en andere mogelijk ongewenste software voor meer informatie.

Computervirus

Ook computervirussen kunnen de oorzaak zijn van slechte internetverbindingen. Wanneer een virus een computer infecteert, wordt computercode geïnstalleerd die zal proberen om zichzelf te verspreiden, meestal door kopieën van zichzelf te verzenden via e‑mail. Sommige virussen kunnen zichzelf vermenigvuldigen met een snelheid van honderden e‑mailberichten per minuut, waardoor slechts weinig computervermogen en bandbreedte resteert voor andere zaken. Virussen geven vaak geen duidelijke blijk van hun aanwezigheid. Daarom is het raadzaam om te allen tijde antivirussoftware uit te voeren. Zie Virussen: veelgestelde vragen voor meer informatie over het omgaan met virussen.

Invoegtoepassingen

Invoegtoepassingen voor webbrowsers zijn een andere bron van snelheidsproblemen. Invoegtoepassingen voor webbrowsers zijn programma’s, waaronder multimedia-invoegtoepassingen, zoekbalken of andere programma’s, die meestal in de werkbalk van de browser verschijnen. Veel invoegtoepassingen voor browsers kunnen de beleving van een website verbeteren door multimedia of speciale documentweergaven te bieden. Sommige invoegtoepassingen kunnen echter uw internetverbinding vertragen. Als u vermoedt dat invoegtoepassingen de oorzaak zijn van een trage verbinding, kunt u Internet Explorer starten zonder invoegtoepassingen. Invoegtoepassingen worden alleen voor de betreffende sessie uitgeschakeld. Als de prestaties echter verbeteren, kunt u Invoegtoepassingen beheren gebruiken om invoegtoepassingen permanent uit te schakelen. Klik in Internet Explorer op Extra en vervolgens op Invoegtoepassingen beheren om Invoegtoepassingen beheren te openen. Zie Welke invloed hebben invoegtoepassingen voor webbrowsers op mijn computer? voor meer informatie.

Intern geheugen computer

Net zoals voor alle computerprogramma’s is voor Internet Explorer een bepaalde hoeveelheid computervermogen, geheugen en schijfruimte nodig om het programma goed te kunnen uitvoeren. Elke webpagina die u weergeeft, wordt eerst in het geheugen geladen en vervolgens opgeslagen in tijdelijke schijfbestanden. Wanneer een ander programma wordt uitgevoerd dat veel geheugen en computervermogen kost, kan dit programma concurreren met Internet Explorer en zorgen voor vertragingen. Als u merkt dat uw internetverbinding traag is en andere programma’s geopend zijn, kunt u proberen of de snelheid toeneemt als u deze sluit. Als u verschillende programma’s wilt uitvoeren, kunt u overwegen om de hoeveelheid geheugen op de computer uit te breiden. Een tekort aan schijfruimte kan eveneens snelheidsproblemen veroorzaken. U kunt uw schijfruimte vergroten door de tijdelijke bestanden uit Internet Explorer te verwijderen. Zie De geschiedenis van webpagina’s verwijderen voor de procedure voor het verwijderen van tijdelijke bestanden.

Soms worden instellingen in Internet Explorer gewijzigd die gevolgen kunnen hebben voor de werking van Internet Explorer. U kunt Internet Explorer herstellen naar de standaardinstellingen. Zie Instellingen voor Internet Explorer 8 herstellen voor meer informatie. Het herstellen van de standaardwaarden van Internet Explorer kan niet ongedaan worden gemaakt. Bekijk de lijst met instellingen die worden hersteld voordat u verdergaat.

Externe factoren

Helaas zijn er gebeurtenissen en omstandigheden die buiten uw macht liggen. Zelfs met een snelle verbinding kunnen externe factoren, zoals drukke websites of de verspreiding van computervirussen, het gehele internet vertragen. Populaire websites kunnen overstroomd worden door gebruikers. Wanneer bijvoorbeeld in een reclame op tv een website wordt vermeld, kan het voorkomen dat veel mensen tegelijkertijd toegang proberen te krijgen tot de website. Als de website niet is voorbereid op het verwerken van dit verkeer, kan dit leiden tot vertragingen.

Internet kan ook traag worden tijdens de uitbraak van zware computervirussen. Veel virussen worden verspreid doordat ze de computers aanzetten om honderden of duizenden kopieën van het virus te verzenden. Het volume alleen al kan internet vertragen. U kunt bekijken welke grote virusuitbraken momenteel plaatsvinden door naar de website van de fabrikant van uw antivirussoftware te gaan of door naar de website Beveiliging voor thuis te gaan.

Piekuren

Lokale internetopstoppingen kunnen ook resulteren in verbindingen die trager zijn dan normaal. Deze opstoppingen treden op wanneer veel mensen tegelijkertijd proberen verbinding te maken met internet en komen het meest voor tijdens piekuren, bijvoorbeeld wanneer studenten na school thuiskomen en verbinding maken met internet.

Als u binnen een bedrijfsnetwerk werkt, kan het algehele netwerk en het gebruik van een proxyserver de internetsnelheid aantasten. De meeste netwerkbeheerders houden het internetgebruik in de gaten en zullen bijvoorbeeld proberen om te voorkomen dat mensen tijdens de piek grote bestanden gaan downloaden. Als u bemerkt dat uw internetverbinding soms traag is, kunt u dit bespreken met uw netwerkbeheerder.

bron: Microsoft

Reacties:

Rikkert, 21 mei 2015

Bij mij lag het gewoon aan de provider, ik had een DSL provider en ben over gegaan op kabel.

Deel uw ervaring: