Drie stappen voor een veilige IP telefooncentrale

U hoeft slechts door de krantenkoppen van de afgelopen week te bladeren om te kunnen constateren dat het aantal cyberaanvallen groeit, in zowel de frequentie als de complexiteit. Internet hackers kunnen iedereen treffen en zelfs uw zakelijke IP-telefooncentrale. Als u onlangs een IP-gebaseerd telefoon systeem hebt geïmplementeerd zorg er dan voor dat u kunt blijven profiteren van de voordelen door potentiële kwetsbaarheden te vermijden.

Zorg ervoor dat uw IP telefooncentrale zo veilig mogelijk is door het nemen van onderstaande drie cruciale stappen:

Beveiligingssoftware implementeren

Zorg ervoor dat u een sterke antivirus, anti-malware en firewall heeft geïnstalleerd en controleer regelmatig dat deze ook zijn bijgewerkt. Een intrusion detection systeem controleert uw IP-PBX op verdachte activiteiten die op een mogelijke aanval zou kunnen wijzen, terwijl een firewall de toegang tot niet-vertrouwde netwerken door IP-PBX-telefoons vermindert. Zorg er bovendien voor dat er van uw systeem software regelmatig een back-up naar een veilige locatie gemaakt wordt om inbreuken op de beveiliging en hacking te bestrijden.

Gebruik sterke wachtwoorden

De meeste IP-PBX-servers worden geconfigureerd via een web-interface die een wachtwoord gebruikt om toegang te krijgen. Als zodanig kan een zwak wachtwoord een potentieel gat zijn in de beveiliging welke hackers gemakkelijk kunnen benutten. Zorg er daarom voor dat u sterke wachtwoorden instelt welke vaak worden gewijzigd op IP-telefoons die toegang hebben tot hetzelfde telefooncentrale. Ook moet u het standaard wachtwoord waar uw IP-telefooncentrale mee werd geleverd direct wijzigen. U doet er verstandig aan om in plaats daarvan een sterk wachtwoord in te stellen dat een combinatie van hoofdletters en kleine letters, cijfers, symbolen bevat, en vermijdt spelling van herkenbare woorden en data.

Monitor systeem gebruik

Aanvallen op het netwerk zullen vaak ontstaan in de vorm van ongebruikelijke of verhoogde netwerkactiviteit. Monitor netwerkgebruik door het aggregeren van relevante informatie over netwerk gebruikers, applicaties, en piekuren. Gebruik visuele hulpmiddelen zoals grafieken om ongewone activiteit te helpen lokaliseren. Door dit te doen bent u in staat om gemakkelijker te detecteren en bepalen of het verkeer een echte bedreiging voor de veiligheid van uw IP telefooncentrale is.

Het gezegde is waar: Voorkomen is beter dan genezen.

 

Bron: 3CX

Deel uw ervaring: