Microsoft Office 365 vs. Werkplek in de cloud van itzz
Een veel gestelde vraag is: “Wat is nou het verschil tussen Werkplek in de cloud van itzz en Office 365?” En dat is een goede vraag want er zijn veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen. We zullen per onderwerp de verschillen proberen toe te lichten.
Back-up
Office 365
Er bestaat wel een back-up functie maar als je een document of map hebt weggegooid of per ongeluk overschreven, dan ben je het kwijt. Dus individuele documenten of e-mails die om wat voor reden dan ook verloren gaan, kunnen niet worden ‘teruggezet’.
Werkplek in de cloud van itzz
Een dagelijkse back-up behoort tot de standaard dienstverlening. Daarnaast wordt een wekelijkse image back up van de omgeving gemaakt. Beide back-ups worden op 2 plaatsen bewaard. Een belletje naar onze Servicedesk is daarvoor voldoende om een back up terug te zetten.
Data
Office 365
Bij Office 365 is het onduidelijk waar uw data zich precies bevind. Voor Europese Office 365 gebruikers zijn de gegevens verspreid opgeslagen in de Microsoft datacenters in de VS, Ierland en Nederland. Uw omgeving draait op een zogenaamde ‘public’ Cloud. Dit kan juridisch gezien een belangrijk punt zijn, met name met het oog op de wetgeving over bescherming van persoonsgegevens. Het hoeft echter niet voor iedere onderneming een bezwaar te zijn.
Werkplek in de cloud van itzz
De servers van ITZZ, waar Werkplek in de cloud van itzz op draait, staan in onze datacenters in Rotterdam en Den Haag. Uw omgeving bevindt zich binnen ons server platform en is een ‘private’ Cloud.
Gebruikers ondersteuning
Office 365
Support op dit product wordt door Microsoft geregeld en dat doen ze over het algemeen wel goed. Maar deze support is uitbesteed aan een aantal grote partijen zoals bijvoorbeeld HP. Als je daar als kleine MKB-er aanklopt met een probleem, kun je je voorstellen dat de service die je krijgt niet altijd is wat je ervan gehoopt had. Sowieso is er geen support op je PC of je lokale netwerk en met pure gebruikersvragen kun je nergens terecht.
Werkplek in de cloud van itzz
De Servicedesk van ITZZ is er speciaal voor de gebruikers. Omdat wij zelf een MKB bedrijf zijn, kennen wij onze klanten persoonlijk en ook gebruikersvragen vallen onder onze SLA. En omdat Werkplek in de cloud van itzz een totaaloplossing is, kunnen wij desnoods op uw computer ‘inbreken’ om zo , remote, storingen of problemen te verhelpen. Ook biedt ITZZ indien gewenst ondersteuning voor het lokale netwerk, de internet verbinding, PC’s, laptops en printers.
Technische Ondersteuning
Office 365
Installatie van Office 365 moet je zelf regelen en verreist wel wat technische kennis. Steeds als je gaat werken op een nieuwe computer moet het installatieproces worden herhaald. Hierop krijg je geen ondersteuning van Microsoft. Wel zijn er uitgebreide handleidingen over het installatieproces, maar zoals gezegd is daar wel wat handigheid voor nodig. Problemen met of storingen binnen je lokale netwerk moeten zelf worden opgelost of kunnen uiteraard bij itzz worden neergelegd. Hiervoor dient een apart contract te worden afgesloten.
Werkplek in de cloud van itzz
De online werkplekken van ITZZ worden voor de klant ingericht, die daar dus zelf niets voor hoeft te doen. Het hele idee van Werkplek in de cloud van itzz is dat je een volledig beheerde, en beveiligde kantooromgeving krijgt, met een eigen IT bedrijf dat je helpt en ondersteunt en net zo lang aan je omgeving werkt, tot die probleemloos functioneert.
Flexibiliteit
Office 365
Office 365 is een geheel gestandaardiseerde dienst, waardoor maatwerk lastig is. Ook wordt er gewerkt met standaard contracten. Er zijn wel allerlei combinaties mogelijk, waarbij je eigen netwerk blijft draaien en er alleen op specifieke gebieden integratie is, maar daar heb je dan wel weer specialistische kennis voor nodig. Het integreren van eigen applicaties is niet mogelijk.
Office 365 kun je per gebruiker, per maand afnemen en ook opzeggen. Als je echter een jaarcontract neemt (dat is goedkoper) dan kun je dat niet zomaar opzeggen zonder een boete te riskeren.
Omdat de Office programma’s wel eerst op een computer moeten worden geïnstalleerd voordat je met Office 365 aan de slag kan, is het niet zo eenvoudig om even bij iemand anders te werken. Het gehele installatieproces moet dan eerst worden doorlopen. Daar komt bij dat de documenten die je dan maakt of wijzigt, ook lokaal op de desbetreffende computer komen te staan.
Werkplek in de cloud van itzz
Ook Werkplek in de cloud van itzz is een standaard dienst, maar maatwerk is wel altijd mogelijk. Het koppelen van een applicatieserver voor eigen bedrijfsapplicaties, bijvoorbeeld een CRM of boekhoudpakket is bij de online werkplekken heel goed mogelijk.
Werkplek in de cloud van itzz accounts zijn per maand schaalbaar en opzegbaar.
Werkplek in de cloud van itzz accounts kunnen zeer snel en eenvoudig zelf op iedere computer worden geactiveerd. Even een document afmaken op de computer van je schoonmoeder is dan ook een fluitje van een cent. En na het gebruik blijven er geen documenten achter op de PC waarmee u gewerkt heeft, dus de vertrouwelijkheid van uw IT omgeving is gegarandeerd.
Operationeel
Office 365
Bij Office 365 worden weliswaar uw data, documenten en e-mails opgeslagen in de Cloud, de software waarmee u werkt moet nog steeds gewoon op uw lokale PC worden geïnstalleerd. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld niet werken met een thin-client en zal u uw computer zelf moeten beveiligen tegen virussen. Ook kan er in het dagelijks gebruik onduidelijkheid ontstaan of je nu in de Cloud zit te werken of lokaal. Zo blijft de mogelijkheid van dubbele documenten en versieconflicten aanwezig.
Werkplek in de cloud van itzz
Alles binnen uw werkplek in de cloud omgeving bevind zich in de Cloud, dus ook de software. Hierdoor hoeft uw computer nog maar één ding te kunnen en dat is verbinding maken met het internet. Ratelende en trage computers behoren hiermee voorgoed tot het verleden. De computer zelf hoeft ook niet meer beveiligd te worden. Er worden daarbij geen lokale werkkopieën gemaakt van uw data, alles blijft altijd binnen de werkplek in de cloud.
Kosten
Office 365
Office 365 is beduidend goedkoper dan de online werkplekken van een werkplek in de cloud van itzz. Maar de allergoedkoopste versie van Office 365 is voor een professioneel bedrijf geen optie. Office 365 Premium is wel geschikt en kost slechts € 12.90 per maand, per gebruiker. (Indien u een jaarcontract afsluit en ineens betaald wordt dit nog goedkoper: € 10.40 per maand, per gebruiker)
Deze kosten kunnen wel nog behoorlijk stijgen als je support, beheer en beveiliging op je netwerk en PC’s er uiteindelijk toch nog bij moet kopen (bijvoorbeeld bij ons). Het is van te voren niet gemakkelijk in te schatten hoeveel geld daarmee gemoeid is.
Werkplek in de cloud van itzz
Werkplek in de cloud van itzz kost € 55,- per maand, per gebruiker. Dit is een all-in prijs, dus zonder verborgen kosten en inclusief:
- Office 2016 (Word, Excel Outlook, Powerpoint)
- Opslag,
- Back up (Image + data back-up)
- Document beheer via windows verkenner,
- Mogelijkheid tot toevoegen finacieel, CRM of ERP packet op de server in de cloud,
- Systeembeheer,
- Antivirus Beveiliging
- Support.
Samenvattend
Office 365 van Microsoft is een zeer goedkope oplossing die vooral geschikt is voor ondernemingen waarbij voldoende technische kennis in huis is om zelf aan de slag te gaan met installatie en integratie van de Office elementen met het lokale netwerk. Verder voor ondernemingen die geen behoefte hebben aan integratie van de eigen bedrijfsspecifieke applicaties. En ten slotte voor ondernemers die het geen probleem vinden dat er geen volledige back-up functie is.